Ortografia na wesoło
16 sierpnia, 2019
Uczniowie klas czwartych i piątych udowodnili, że zawiłe zasady ortograficzne można powtarzać bezboleśnie. Wymienność powtarzana przy ortograficznych trianglach (trimino generator), oswajanie wyzwań ortograficznych z chmurą wyrazów, wyjątki przypominane podczas gry w dobble (propozycja przygotowanych przeze mnie dobble znajduje się –> tu), niecodzienne słownictwo wystrzelane w grze w statki, a zasady trudnej pisowni utrwalane przy własnoręcznie wykonanych memorkach – okazały się przyjemnością.
Udało nam się również udowodnić, że najtrudniejsze dyktando to nie tekst naszpikowany trudnościami, a zabawa rysunkowa z prostą opowieścią ortograficzną w tle (propozycja rysunkowego dyktanda znajduje się –> tu).
Korzystając z pięknej pogody, ortograficznych zaległości oraz kończącego się cyklu lekcji o baśniach, czwartoklasiści wybrali się… na szkolne boisko. Biegane dyktando okazało się dobrym pomysłem, by połączyć te trzy składniki. Przednia zabawa z nutką rywalizacji odciągała uwagę od przyziemnych ortograficznych problemów. Dodatkowo każdy przepisany fragment baśni składał się w dawno zapomnianą opowieść, o której przesłaniu warto pamiętać.