Uczniowie w Akademii pana Kleksa
23 sierpnia, 2019
Ten temat już się pojawił, jednak na Waszą prośbę podsyłam materiały raz jeszcze i dodaję kilka praktycznych informacji. Pamiętajcie, proszę, że na stronie Edustrefy na potralu Indywidualni.pl znajdziecie szczegółowy opis cyklu zajęć: Jesteśmy uczniami akademii, Portretologia, Ostatni dzień w akademii.
Zanim przystąpicie do działania warto uświadomić sobie, jak wielce istotna jest gra. W momencie, kiedy czarujemy uczniowską rzeczywistość, najistotniejszym elementem jest kreacja. Wejście w rolę i przekonanie ich, że oto w tym momencie staną się uczniami słynnej Akademii Pana Kleksa, a Wy trzymacie w dłoniach list od niego – to połowa sukcesu. Uczniowie, którzy uwierzą, maksymalnie zaangażują się w zadania. Po Waszej stronie jest przygotowanie piegów, które odznaczą ich buzie, po każdym solidnie wykonanym zadaniu.
Lekcja 1 – najlepiej 2 razy po 45 minut
Przed zajęciami przygotowujemy w klasie 5 stanowisk o nazwach znanych z lektury: „Przędzenie liter”, „Kleksografia”, „Rupieciarnia”, „Geografia”, „Kolorystyka”. Dodatkowo przy każdym stanowisku powinna znajdować się instrukcja z opisem zadania. Chcąc zapobiec nieporozumieniom między grupami, ważne, by materiały do pracy grup umieścić w kopertach przy każdym stanowisku- najlepiej z podpisami, np. „Przędzenie Liter- Grupa 1”, „Przędzenie Liter- Grupa 2” itd.
Najwygodniej przydzielić uczniów do grup przed lekcją. Stanowiska, przy których będą pracowali uczniowie nie powinny być zbyt blisko siebie, by zapewnić dobry dostęp do materiałów oraz, by uczniowie wzajemnie sobie nie przeszkadzali.
Przy stanowisku „Przędzenie liter” umieszczamy opisane koperty z instrukcją do zadania oraz wydrukowaną literą, którą uczniowie mają obszyć. Kolorowe nici, igły i nożyczki umieszczamy w koszyczku.
Stanowisko „Rupieciarnia to zbiór starych przedmiotów, które mogą już być nieznane dla naszych uczniów. U mnie znalazły się m. in.: srebrny chwytak do kostek cukru, kaseta magnetofonowa i ołówek, bibułka do wywabiania kleksów, klips zamykający słoik do weków.
Przy stanowisku geograficznym powinny znaleźć się klej i nożyczki. W kopertach umieszczamy zdjęcia wybranego polskiego miasta, wzór karty pocztowej do wypełnienia oraz znaczki. Dodatkowo dodaję nawilżane chusteczki, ręcznik papierowy, pojemnik z wodą oraz farbki.
Warto, by każdy zespół wylosował karteczkę z nazwą stanowiska startowego. Na początku zajęć ustaliliśmy, że grupy przechodzą do kolejnych przedmiotów po 12 minutach (tyle zostało im przydzielone na wykonanie każdego z zadań) zgodnie z kierunkiem ruchu zegara. Dobrze też pomóc uczniom w kontrolowaniu czasu, aby lekcja się nie przeciągnęła, a grupy nie stąpały sobie po piętach.
Gdy w klasie stanowiska pracy w mamy przygotowane, rozłożone przy każdy akcesoria wraz z kopertami instruktażowymi dla zespołów, uczniów podzielonych na grupy- możemy rozpocząć zajęcia. Wręczamy grupom liściki od profesora Kleksa, obserwujemy prace uczniów i monitorujemy czas.
W trakcie prac projektowych uczniowie zmagają się z akademickimi przedmiotami: Przędzeniem liter, Kleksografią, Rupieciarnią, Geografią, Kolorystyką. Uczą się tworzyć proste instrukcje, opisywać miejsce i postać, pracując na konkretnych fragmentach lektury, piszą kartki pocztowe i adresują je. Zadają celowe i wnikliwe pytania. Najważniejszymi umiejętnościami, z którymi się zmierzą jest selekcjonowanie materiału oraz wykonanie wszystkich prac w wyznaczonym czasie.
Zabawa gwarantowana!
Lekcja nr 2- Portretologia, czyli jaki jest Ambroży Kleks. Charakterystyka nieco inaczej. Proponuję dwa razy po 45 minut.
Podczas tych zajęć uczniowie również pracują w pięciu zespołach. Każda grupa otrzymuje („otrzymuje” ładnie brzmi, mogą również przynieść własne materiały:) ) duży format papieru, odnajduje w klasie wygodne miejsce do pracy oraz ma do dyspozycji stanowisko z przyborami plastycznymi takimi jak: farby, kredki, kolorowy papier, plastelina, bibuła, nożyczki, agrafki, gąbki kuchenne, kawałki sznurków, kleje itp. Akcesoria ułożyłam na środku klasy- wykorzystałam parapet i klasową ławkę. Uczniowie mogli korzystać ze wszystkich materiałów pod jednym warunkiem- nie można zagarniać wszystkiego tylko dla swojej grupy. Powinni móc się wymieniać i dzielić.
Następnie uczniowie otrzymali kolejne listy od pana Kleksa, które zawierają instrukcje oraz fragment lektury, stanowiący podstawę ich portretów. Zadaniem nauczyciela jest spoglądanie na prace uczniów oraz ustalenie, ile czasu zespoły potrzebują na przygotowanie artystycznej charakterystyki postaci literackiej. Finałem prac jest omówienie przez każdą z grup przygotowanych portretów. Istotne, by dokładnie wskazali elementy, które wyczytali z otrzymanego fragmentu.
Lekcja 3- Ostatni dzień w Akademii!
Klasę dzielimy na pięć stanowisk zadaniowych, które nazwałam:
> I Moja Akademia, przy której znajdował się fragment lektury opisujący szkołę przy ul. Czekoladowej oraz klocki, które posłużą jako materiał do stworzenia budowli będącej wyobrażeniem budynku opisanego w lekturze.
> II Moja Kuchnia, gdzie uczniowie mieli do dyspozycji plastikowy talerz i koszyczek z różnymi „składnikami”: gąbką, nożyczkami, bibułą, plasteliną, papierem kolorowym, wacikami kosmetycznymi i patyczkami, itp. Przy tym stanowisku również znajdą odpowiedni wypis z lektury, który powinien zainspirować ich do wykonania ćwiczenia. Zadaniem uczniów było przygotowanie klekso-potrawy (z uwzględnieniem składników oraz opracowaniem nazwy).
> III Moja garderoba- gdzie odnaleźli kartkę z nadrukowanym wieszakiem oraz naprowadzający fragment lektury. Zadaniem grup było zaprojektowanie stroju profesora Kleksa.
> IV Moja postać – uczniowie w formie wiersza prezentowali postać pana Kleksa.
> V Moje pomysły na Akademię – w tym zadaniu zespoły zapisują propozycje trzech zasad, którymi powinna kierować się szkoła, by być tak ciekawa niczym Akademia pana Kleksa. Czego potrzeba polskiej szkole?
Na zakończenie warto przeczytać uczniom ostatni list profesora Kleksa.
Zabawa jest przednia, nauka ciekawsza. W trakcie prac będziecie mieć możliwość wyłapania kompetencji, które należy doszlifować.