epika,  idol,  karty pracy,  lektury inaczej,  polski nie musi być nudny

Być jak Ania S.

Uczniowie klas 5. zakończyli prace nad cyklem lekcji poświęconym powieści Lucy Maud Montgomery. Rozmawiali o emocjach, obrazach poetyckich (<– moje propozycje cytatów), literackich pejzażach (<– tu też moje propozycje cytatów) oraz trudnych tematach związanych z dorastaniem, szkołą, rodziną i biedą. Zastanawiali się również, jaką osobą byłaby Ania Shirley współcześnie? Zaprojektowali jej profil na portalu społecznościowym (<– kliknij to popierzesz propozycję karty) oraz ubrania, w których mogłaby poczuć się wygodnie i modnie. 

Pracowali w grupach, parach i samodzielnie. Dobierali się jak chcieli.

Podczas tych nicnieznaczących (jak twierdzili rodzice) lekcji, uczniowie klas piątych:

  • Wymienili wszystkie elementy świata przedstawionego w powieści i scharakteryzowali przestrzenie literackie;
  • Opowiadali o głównych wydarzeniach , wybierając (ich zdaniem) te trudne i te przyjemne;
  • Zebrali informacje i słownictwo potrzebne do charakterystyk młodych i starszych postaci;
  • Posługiwali się cytatami;
  • Dostrzegli problemy, z którymi mierzyła się bohaterka (takie jak: wyobcowanie, samotność, bieda, odrzucenie) oraz omówili jej rozwój i dojrzewanie;
  • Rozumieli przemiany w osobowości bohaterów;
  • Uświadomili sobie  jak istotna jest potrzeba bycia akceptowanym, i w jaki sposób budować swoją wewnętrzną siłę;
  • Poruszyli także problem budowania swojego profilu w sieci i braku prywatności;
  • A co najważniejsze, zastanawiali się, w jaki sposób mogliby wesprzeć bohaterów powieści.

Dla mnie to nie mało.

Planowali życie, tworząc proste CV (<– propozycja karty do pobrania), wybranego bohatera z powieści.

Podsumowaniem było przygotowanie pracy pisemnej, w której w imieniu Ani mówili o trudnościach i sposobach na ich pokonanie.