epika,  lektury inaczej,  polski nie musi być nudny

Zdalne nauczanie – indywidualny pożeracz czasu

Nie ma chyba nauczyciela, który skończyłby omawianie zaplanowanych lektur pod koniec marca. Od dawna omawiam dłuższe teksty w cyklu, całościowo. Nie bardzo wyobrażałam sobie, że moi uczniowie klas młodszych, będą potrafili samodzielnie zaplanować pracę z szerokim materiałem. Na barkach czułam niepokój związany z pogubieniem tematów, przeoczeniem partii materiału. Na szczęście naprzeciw oczekiwaniom wyszła platforma genial.ly, która umożliwia przygotowanie interaktywnych plakatów w kształcie mini stron internetowych, na których w dowolny sposób i dość intuicyjnie można przygotować materiał na tyle lekcji, na ile zechcemy.

Najważniejsze dla mnie jest jednak to, że wszystkie umieszczone elementy można zablokować tak, by uczniowie nie przestawili ich, nie zmienili lub nie skasowali.

Stworzenie takiej strony krok po kroku opisuje Joasia Heftowicz – Polonistka przy tablicy, a doskonałe filmy instruktażowe znajdziecie na TouTube u pani Agnieszki Halickiej.

Dziś chciałabym się z Wami podzielić stroną poświęconą lekturze „Chłopcy z Placu Broni” F. Molnara, którą przygotowałam na potrzeby klasy V. Nie pytajcie, ile czasu zajęło mi przygotowanie tych materiałów…:) Opracowane lekcje, gotowe do pobrania i pomysł na opowiadanie- także zostawiam. Moim uczniom przygoda z powieścią bardzo się podobała. Może znajdziecie w tej realizacji coś dla siebie? Przy tworzeniu niektórych notatek skorzystałam ze scenariuszy do lektur przygotowanych przez wydawnictwo GWO.

Propozycja moich tematów:

 Temat 1: Plan wojenny a może plan wydarzeń? Układamy plan wydarzeń do powieści Ferenca Molnara „Chłopcy z Placu Broni”.

Temat 2: „(…) kiedy zabierają im Ojczyznę, za którą oddał swe życie” – Chłopcy z placu… emocja.

Temat 3: Powieść, ale czy prawdziwa jak życie? Poszerzamy wiedzę o autorze i o gatunku.

Temat 4: Nie było ważniejszego miejsca niż PLAC. O celu, który determinuje.

Temat 5: Lojalność, odwaga, a może głupota? Ocena postaw młodych bohaterów powieści Ferenca Molnara „Chłopcy z Placu Broni”.

Temat 6: „Walczyć i zwyciężać można tylko wtedy, gdy panuje zgoda!” – o bardzo trudnym zakończeniu powieści.

Temat 7: Być autorem opowiadania! Redagujemy pracę inspirowaną powieścią.

Temat 8: Między powieścią a ekranizacją. Czy filmowa realizacja lektury spełnia nasze oczekiwania?

I cele w języku ucznia:

  • Naszymi ogólnymi celami są:
  • – powtórzenie, w jaki sposób redaguje się plan wydarzeń;
  • – przypomnienie, co wiemy na temat gatunku jakim jest powieść;
  • – wskazanie wartości i celów determinujących poczynaniami postaci;
  • – scharakteryzowanie bohaterów utworu;
  • – napisanie opowiadania inspirowanego lekturą;
  • – zestawienie treści lektury z ekranizacją.

Link do planszy załączam pod obrazkiem;)