epika,  lektury inaczej,  polski nie musi być nudny,  TIK

Świat ograniczony – kiedyś i dziś

Całkiem w pośpiechu. Całkiem bez komentarza, dzielę się pomysłem na „Syzyfowe prace”.

  1. Temat 1: Zmagania z ekranizacją. Czy powieść Stefana Żeromskiego jest dobrym materiałem na scenariusz filmowy?
  2. Temat 2: Niebanalni uczniowie „Syzyfowych prac”.
  3. Temat 3: Opowieść prawdziwa jak życie, opowieść o dorastaniu bohaterów? Czy „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego są powieścią autobiograficzną?
  4. Temat 4: „Trza było skazać na śmierć tę miłość, od której serce pęka…” – Czy zgadzasz się ze słowami Marcina?
  5. Temat 5: W obliczu zagrożenia- tacy sami czy zupełnie różni? Bohaterowie „Syzyfowych prac” i ich stanowisko wobec  rusyfikacji.
  6. Temat 6: Dlaczego Zygier wkroczył na redutę? Poruszająca lekcja z „nudów narodowych” u profesora Sztettera.
  7. Temat 7: W jaki sposób osiągnąć sukces? Poćwicz pisanie – podziękowanie, ogłoszenie, list, wywiad.
  8. Temat 8: Syzyfowa praca kluczem do rozszyfrowania wymowy utworu Stefana Ż.?
  9. Temat 9: Podsumowanie cyklu lekcji z lekturą „Syzyfowe prace” S. Żeromski.
  • Naszymi ogólnymi celami było:
  • dostrzeżenie, że lektura jest powieścią wielowymiarową o charakterze: autobiograficznym, społecznym, kulturowym;
  • przypomnienie mitu o Syzyfie i uświadomienie jego szerszego kontekstu;
  • charakterystyka postaci z uwzględnieniem podejścia do rusyfikacji i dorastania;
  • omówienie problemu rusyfikacji;
  • poznanie wiersza A. Mickiewicza „Reduta Ordona” i zestawienie go z powieścią S. Żeromskiego;
  • przypomnienie redagowania form wypowiedzi: wywiadu, karty z pamiętnika, listu z podziękowaniem, ogłoszenia;
  • spróbowanie się w zadaniach egzaminacyjnych.
Masz ochotę zaproponować takie zajęcia klasie? Kliknij w obrazek i pobierz link:)
Przykładowe realizacje uczniów