„Pax”, wzruszająca powieść drogi
Zapraszam Was i Waszym uczniów do wspólnej podroży z ujmująca powieścią, która poruszy najbardziej chłodne uczniowskie serca. Moich antyksiążkowców ujęła. Warto spróbować, już niebawem czerwiec.
Tematy realizowane w cyklu poświęconym lekturze uzupełniającej „Pax” S. Pennypacker
Temat 1: Temat: Fascynująca opowieść o chłopcu i jego lisie (lub lisie i jego chłopcu) – poznajemy „Paxa” Sary Pennypacker.
Temat 2: „To, że coś nie dzieje się tutaj, nie znaczy, że nie dzieje się wcale” – o sentencji, która zatacza bardzo szerokie kręgi.
Temat 3: „(…) lis gotów był mu to ofiarować”, ale „(…) jego chłopiec odszedł” – lekcja przywiązania z lisem i jego chłopcem.
Temat 4: Czego na temat wojny możemy się nauczyć od lisów?
Temat 5: Jak feniks z popiołów! Mitologiczne odniesienia kluczem do odczytania fragmentów powieści?
Temat 6: A gdyby tak zmienić bieg wydarzeń? Jak jedna decyzja mogłaby zmienić losy bohaterów? [praca w grupach]
Temat 7: A gdyby tak język książki przełożyć na język filmu? Redagujemy scenariusz filmowy [lekcja dwugodzinna, praca w grupach].
Temat 8: A gdyby tak spojrzeć na powieść krytycznie- redagujemy książkową recenzję [lekcja dwugodzinna, praca w grupach].
Naszymi ogólnymi celami są:
- poznanie nowej lektury z kanonu literatury światowej;
- rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka, zwierzęcia i natury;
- rozpoznanie utworu jako powieści drogi z paralelną narracją;
- omówienie elementów świata przedstawionego i wymiana informacji o wydarzeniach fabuły (wraz ze zrozumieniem ich wzajemnej zależności);
- określenie tematyki i problematyki powieści;
- odniesienie powieści do innych tekstów kultury o podobnej tematyce;
- omówienie terminów słowotwórczych: treść i zakres wyrazu, rodzina wyrazów, wyraz podstawowy i pochodny, rdzeń, oboczność;
- rozpoznaje aforyzmy, sentencje, symbole i środki stylistyczne;
- tworzy scenariusz filmowy i redaguje recenzję powieści;
- szerzenie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania;
- kształcenie nawyków systematycznego uczenia się;
- umiejętność efektywnego posługiwania się technologią informacyjną (praca w chmurze).
Dużo do powtórzenia i nauczenia, a przy okazji wiele do zdobycia! Tym razem trochę pracy indywidualnej, ale sporo także grupowej:)
Moi uczniowie przemówili!
Ania i Tomek w wersji online
Może Ci się spodobać

„Coś jest ze światem nie tak”, czyli Nobel dla Tokarczuk
10 grudnia, 2019