Chcę wam opowiedzieć o… – spotkaniu nauczycieli polonistów- praktyków
25 sierpnia, 2019
W odpowiedzi na zaproszenie przesłane przez wyjątkowe polonistki Dorotę Kujawę- Weinke, Minikę Rokicką oraz Irminę Żarską miałam przyjemność uczestniczyć w niebywałym spotkaniu nauczycieli języka polskiego- nauczycieli praktyków pt. Chcę Wam opowiedzieć o…
Pierwsze tego typu zgromadzenie, miało odbyć się w kameralnym gronie pasjonatów. Okazało się jednak, że polonistów odczuwających potrzebę zmiany jest… więcej. Drobna grupa, która zebrała się w Wawerskim Centrum Kultury w Warszawie, liczyła ponad 200 osób! 😉
Całodniowe spotkania z praktykami, wymiana doświadczeń, form pracy, energii, pozwoliły na zawiązanie się mocnej grupy, dysponującej niezwykłą bazą naukową. Uczestnicząc w wykładach, poznałam autorki oraz ich nauczycielskie miejsca w sieci, które warte są polecenia, ponieważ dysponują genialnymi rozwiązaniami na lekcje języka polskiego. Moje subiektywne odkrycia to: uczę i inspiruję, kreatywna nauka, motyle w dzienniku, blue school, iskierki w edukacji, na polskim bez nudy.
Wykłady, w których miałam okazję uczestniczyć:
>> „Empowerment wiejskiego polonisty” (Agata Sieńczak), który ujął mnie zwrotami, pod którymi podpisuję się całą sobą: podmiotowością w stosunku do ucznia, zaufaniem, spontanicznością, wiarą w siebie oraz podkreśleniem, że „silny nauczyciel to mocny wewnętrznie uczeń”.
>> „Gra z Mickiewiczem” (Klaudia Starowicz), „Metoda gamifikacji w praktyce lekturowej” (Magdalena Fijarczyk) oraz „Tablet(love) lekcje języka polskiego” (Ewa Ziejewska), które utwierdziły mnie w przekonaniu, że gra w lekturę nie musi być gorsza niż analizowanie jej treści tradycyjnymi metodami, a dostępne narzędzia TIKowe mogą przykuć uwagę najbardziej opornego ucznia. Całość ładnie w klamrę połączył wykład poświęcony „Maturnotce” (Agata Karolczyk- Kozyra) dotyczący powtarzaniu do najważniejszych uczniowskich egzaminów metodami aktywizującymi.
>> „Pozwól działać wyobraźni, czyli niesztampowe łączenie kropek na języku polskim” (Marlena Kowalska), które w tym roku wdrażam do swojej praktyki, uczestnicząc aktywnie w Dot Day i realizując ten projekt na platwormie e- Twinning.
>> „Jak stworzyć własną książkę?” (Izabela Jaskólska), „Po japońsku na języku polskim- kamishibai metodą pracy z tekstem literackim” (Agnieszka Walczak), „Zapamiętaj ucznia” (Katarzyna Polak) – były to dla mnie spotkania- opowieści o nauce jako pasji tworzenia, o nauce w kolorach, o nauce zamkniętej w teatralne ramy.
Mimo iż wykłady trwały cały dzień, nie sposób było dotrzeć do każdego prelegenta. Słyszałam o zachwycających przekazach, które nakładały się z wystąpieniami, w których uczestniczyłam. Dzięki rysnotkom przygotowanym „na gorąco” przez Zakręconego Belfra mogłam liznąć tego, co mnie ominęło. Ponieważ notatki te zachwyciły mnie formą- załączam je, bo i może Was zaczarują 🙂
Spotkania takie jak te ułatwiają powrót do pracy po zawirowaniach ostatnich dwóch lat deformy.
Dodają pewności siebie, zainspirują, upewniają, że każdy może się odważyć i zadziałać!
Dla mnie bardzo ważne okazały się słowa organizatorki Doroty Kujawy Weinke zapisane w formie refleksji: „Chciałabym, aby atmosfera takich spotkań przeniosła się do fb grup polonistycznych, aby nie trzeba było oceniać, narzekać, wątpić w cudze umiejętności”.
Raz jeszcze pragnę polecić działalność dziewcząt, którymi zachwycam się od lat nieustannie, ponieważ wyznaczają nowe tory edukacji oraz są niebywale otwartymi i serdecznymi kobietami: szkoła inaczej, polonistka przy tablicy, kreatywny polonista, dysPutka, 662 pomysły… !
Poprzedni
Uczniowie w Akademii pana Kleksa
Może Ci się spodobać

Piękni w edukacji
8 października, 2019
Spotkanie w Klubie Budzących się Szkół
12 października, 2019