epika,  karty pracy,  lektury inaczej,  polski nie musi być nudny,  Przygody Tomka Sawyera,  związek frazeologiczny

Praca nie jest pracą, jeśli wykonuje się ją z przyjemnością!

   Zmagania z powieścią M. Twaina „Przygody Tomka Sawyera” uczniowie rozpoczęli od przygotowania lapbooków, które pomogły usystematyzować wiadomości. Pracowali na zajęciach, zgodnie z otrzymanymi instrukcjami. Lapbook nawiązywał do lektury, jednak tworzony indywidualnie, wskazywał to, co dla każdego z uczniów było najważniejsze
 
 
   Zajęcia poświęcone związkom frazeologicznym miały na celu zgromadzenie zwrotów, które można odnieść do bohaterów lektury. Uczniowie otrzymali karteczki, które w grupach łączyli. Należało dopasować związki frazeologiczne z właściwymi im definicjami. 
 
 
   Kolejnym krokiem były prace nad charakterystyką Tomka. Urozmaiciły je zajęcia, podczas których uczniowie w grupach ozdabiali spodnie Tomka Sawyera. Dopinali przyniesione i zaprojektowane przedmioty prosto „z kieszeni” chłopca oraz doczepiali wypisane na kartkach cechy charakteru, związki frazeologiczne oraz ich zdaniem najciekawsze przygody bohatera. Kleili, wyszywali, darli i wycinali, by spersonalizować spodnie niesfornego nastolatka. 
 
 
  Podsumowaniem cyklu lekcji były zajęcia z przedsiębiorczości, podczas których przeanalizowali scenę „malowania płotu”. Wyciągnąwszy wnioski, uczniowie zaprojektowali działalność gospodarczą Tomka Sawyera. Określali branżę, filozofię, wskazywali nazwę oraz specyfikę firmy. Jednocześnie snując wizję dorosłego bohatera, który odnosi życiowy sukces.
 
   Może moje pomysły spodobają się Wam i skusicie się na przykład na przygotowanie szortów Tomka S. 🙂