Ania i Tomek w wersji online
Zapraszam Was na przygodę z lekturami uzupełniającymi: „Anią z Zielonego Wzgórza” autorstwa L. M. Montgomery i „Tomkiem Sawyerem” pióra M. Twaina.
Bardzo lubię zestawiać te dwa teksty. Bardzo wiele je łączy, ale i dzieli. Uczniowie wybierają, którą pozycję chcą przeczytać (mogą także obie i często się tak dzieje). Niegdyś klasyfikacja była prosta- dziewczęta wczytywały się w przygody Ani, chłopcy- w perypetie Tomasza. Obecnie klasyfikacja tak wcale nie jest taka oczywista.
Mojej piątej klasie zaproponowałam dwutygodniowe działania z tablicą genial.ly, która świetnie porządkuje zajęcia. Moja wyglądała tak:
Dla czytelników Ani
Temat 1: „Jutro jest zawsze czyste, nieskalane żadnym błędem” – o losie sieroty, sile wyobraźni oraz niepoprawnym optymizmie. LEKTURA: „Ania z Zielonego Wzgórza” L. M. Montgomery (zajęcia dwugodzinne). Temat 2: „W przyjaciołach powinniśmy szukać tego, co w nich najlepsze, i obdarzać ich tym, co w nas najlepsze” – nauki przyjaźni Ani Shirley. LEKTURA: „Ania z Zielonego Wzgórza” L. M. Montgomery. Temat 3: „Najgorsze jednak w wyobraźni jest to, że nadchodzi chwila, w której trzeba przerwać marzenie” – o dziewczynce, która żyje w samotności i wyobraźni, która potrafi odczarować świat. LEKTURA: „Ania z Zielonego Wzgórza” L. M. Montgomery (zajęcia dwugodzinne).
Dla czytelników Tomka
Temat 1: „Ma chłopak diabła za skórą, ale, mój Boże, przecież to sierota po mojej siostrze” – o losie sieroty, sile wyobraźni oraz niepoprawnym optymizmie. LEKTURA: „Przygody Tomka Sawyera” M. Twain (zajęcia dwugodzinne). Temat 2: „Obok Tomka siedział jego serdeczny przyjaciel, który cierpiał tak samo jak on” – nauki przyjaźni Tomka Sawyera. LEKTURA: „Przygody Tomka Sawyera” M. Twain. Temat 3: „(…) świat właściwie wcale nie jest taki zły” – o chłopcu, który żyje w samotności i zaradności, która potrafi odczarować świat. LEKTURA: „Przygody Tomka Sawyera” M. Twain (zajęcia dwugodzinne).
Tematy wspólne
Temat 4: Więcej ich łączy niż dzieli – o małoletnich bohaterach powieści dla młodych czytelników. LEKTURY: „Ania z Zielonego Wzgórza” L. M. Montgomery, „Przygody Tomka Sawyera” M. Twain.
Temat 5: „Gdzie się znowu podział ten chłopak? Tomek!”, „Aniu, gdzie się podziewasz, dziecko?”- Jak okiełznać rozszalałe emocje, czyli lekcja o tym, co łączy Anię Shirley z Tomkiem Sawyerem? LEKTURY: „Ania z Zielonego Wzgórza” L. M. Montgomery, „Przygody Tomka Sawyera” M. Twain.
Temat 6: Różnie rozumiane szczęście. Lekcja przedsiębiorczości z Anią Shirley i Tomkiem Sawyerem LEKTURY: „Ania z Zielonego Wzgórza” L. M. Montgomery, „Przygody Tomka Sawyera” M. Twain.
Naszymi ogólnymi celami były:
- powtórzenie informacji o powieści jako gatunku literackim;
- wyrażenie własnego osądu o postaciach i wydarzeniach;
- rozbudowanie słownictwa (praca z synonimami);
- wykorzystanie w wypowiedziach związków frazeologicznych;
- praca z tekstem w oparciu o wartości i emocje;
- praca z definicjami słownikowymi;
- powtórzenie, w jaki sposób redaguje się: instrukcję, zaproszenie, ogłoszenie, przepis;
- przygotowanie notatki charakteryzującej bohatera literackiego;
- opracowanie metaforycznego plakatu literackiego;
- rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi (praca w chmurze).







"Pax", wzruszająca powieść drogi
Liga czytelnicza, zaprasza!
Może Ci się spodobać

„Coś jest ze światem nie tak”, czyli Nobel dla Tokarczuk
10 grudnia, 2019