epika,  lektury inaczej,  polski nie musi być nudny,  TIK

Być jak Mały Książę

Niebawem koniec jednego z najtrudniejszych semestrów. Rok szkolny 2019/ 2020 był dla mnie najtrudniejszym prywatnie i służbowo. Ostatnia przygoda z lekturą w klasach VII to wyprawa po tajemnicę z Małym Księciem. Z moim ogromnym życzeniem byśmy po wakacjach, w nowym roku szkolnym, byli tak odważni i dociekliwi jak bohater opowiastki.

Udało nam się przebyć drogę z kluczem wędrownych ptaków; zastanowić się, dlaczego we współczesnym świecie trudno o przyjaciół? Rozważyć, czy „Zawsze ulega się urokowi tajemnicy” oraz czemu powinniśmy strzec swojego źródła – nie tylko stąpając po piaskach pustyni? Dowiedliśmy, że opowieść francuskiego pilota jest głęboka niczym studnia! ✈️🏜🦊🐏🙋‍♂️

W ostatnich tygodniach uczniowie za pośrednictwem tablicy genial.ly pracowali nad tematami:

Kliknij w obrazek, a przeniesiesz się do interaktywnej tablicy,
z którą pracowali moi uczniowie

Temat 1: W drogę z kluczem wędrownych ptaków. LEKTURA: „Mały Książę” A. de Saint- Exupery.

Temat 2: „Ludzie nie mają przyjaciół”- Lekcja oswajania z Małym Księciem.

Temat 3: Z całą pilnością strzeż swojego serca, bo życie ma tam swoje źródło” – jakie tajemnice zgłębił Mały Książę na siódmej planecie?

Temat 4: „Zdarza się, że czasem ktoś równocześnie należąc do świata dorosłych, należy do świata dzieci” – dlaczego tak często dorośli nie potrafią sami zrozumieć?

Temat 5: „Mały Książę” – opowieść głęboka niczym studnia!

Temat 6: „Zawsze ulega się urokowi tajemnicy” – czy wiesz, co znajduje się w Twoim pudełku?

Naszymi ogólnymi celami były:

  • poznanie opowiastki filozoficznej;
  • rozróżnienie typów narracji;
  • doskonalenie charakterystyki bohaterów literackich;
  • utrwalenie pojęcia „motyw wędrówki”;
  • przypomnienie definicji: metafory, znaku, symbolu, aforyzmu, sentencji (odczytywanie znaczeń).

Jak sobie poradzili? Za chwilę sami zobaczycie. Czy uczniowie pracowali chętnie? Nie. Ostatnie tygodnie pracy zdalnej wyczerpały ich. Prażące za oknem słońce zwiastujące wakacje- nie ułatwiało koncentracji. Nie wszyscy w pełni podołali wyzwaniu. Byli jednak tacy, którzy próbowali, i którym się udało. To kilka wybranych realizacji:

Okiem młodego człowieka- biurko wybranego dorosłego.
Kwestia relacji- pytania, wątpliwości i poszukiwanie odpowiedzi
B-612
Relacja z Różą- co sądzą o niej uczniowie?
Czy uczniowie jeszcze potrafią spoglądać na świat oczami dziecka?