Wespół w zespół
Przygotowując się z Polanką do II Festiwalu MK, na prośbę uczestników, odświeżyłyśmy nasze szkolenie pt. „Rutyny i spółka”. Pierwsza odsłona prezentowała wprowadzenie do pracy z rutynami wraz z szeroką ofertą polonistycznych realizacji, druga to był kolejny krok z elastycznymi propozycjami gotowymi do przetestowania na zajęciach. Szkolenie to nie będzie już realizowane, dlatego, by nie umknęły, tu na blogu krótko omówię działania z korzyścią dla uczniów.


Hasłem głównym naszego szkolenia był DOBROSTAN. Powszechnie znane powiedzenie głosi, że „wrogiem dobrostanu jest nuda”, zatem, by nie znużyć uczniów a zadbać o dobre samopoczucie, zaproponowałyśmy swobodną pracę zespołową w rutynie: MYŚL- KOMBINUJ- BADAJ. W pracy z rutyną zamodelowałyśmy pytania pod naszych uczniów.

Ta trójetapowa rutyna jest świetna do zbierania informacji w danym temacie. Jest złożona przez co niełatwa dla uczniów, nie wybierajcie jej dla grup niewprawionych w pracę z myśleniem krytycznym. Warto ją dokładnie omówić z uczniami. Daje szerokie możliwości i jest mocno elastyczna; świetna do poszukiwania potencjału ucznia. To, co w niej najważniejsze to podstawa, która nie służy do wymiany wiedzą, dlatego nie stosujcie jej do budowania odwróconych sprawdzianów. To nie ten kierunek.
Kolejną propozycją gotową do przetestowania jest najbardziej znana rutyna MK: WIDZĘ- MYŚLĘ- ZASTANAWIAM SIĘ. Prezentujemy Wam ją w innej odsłonie. Zwykle używamy jej jako proces otwierający temat, tu sposób na domknięcie, zebranie informacji z obszaru, tematu, cyklu. W tym wydaniu możecie ją wykorzystać do obrazu/ lektury/ kadru filmowego czy dowolnego tekstu kultury. Nasza niezobowiązująca propozycja brzmi: spójrzcie na obraz Wassily’ego Kandinsky’ego pt. W czarnym kwadracie– jakie lektury mogłybyśmy Wam przypomnieć? Wykorzystajcie schemat pracy z zaproponowaną rutyną.


W dalszej części pracy wybraną lekturę możemy przepuścić przez rutynę RÓŻNE PUNKTY WIDZENIA. Koncentrując się na powieści „Syzyfowe prace” H. Sienkiewicza, na warsztat wzięłyśmy lekcję polskiego u profesora Sztettera.

Powyższa propozycja jest jedną z moich ulubionych. Również polecamy ją dla wprawionych, w pracy z MK, uczniów. Miksuje dwie rutyny, poszerzając horyzonty oraz pogłębiając wyodrębniony problem. W pracy z uczniami rozpoczynamy od poznania realizacji grupowych i przechodzimy do nazwania głównego problemu. Kiedy już go określimy, zgłębiamy pracę z wykorzystaniem rutyny 5x DLACZEGO?
Próbujcie, testujcie. Przyjemnych doświadczeń.
Tajemnica Mowgliego
Twardy diament do zgryzienia
Może Ci się spodobać

Piękni w edukacji
8 października, 2019
O relacjach w edukacji
9 grudnia, 2019